• Waarom een centraal aandeelhoudersregister?
    Op 20 december 2012 heeft minister Opstelten besloten tot centrale registratie van aandeelhouders. Politiek Den Haag stoort zich aan de mogelijke onrechtmatigheden die met een papieren versie van het aandeelhoudersregister kunnen voorkomen. "Een veilig en fraudebestendig handelsklimaat is gebaat bij de instelling van een centraal aandeelhoudersregister", aldus Opstelten. De voordelen voor de politiek zijn evident, maar uitgangspunt is dus vooral het handelsklimaat voor Nederlandse vennootschappen.
    Lees het nieuwsbericht van de Rijksoverheid...

       Veelgestelde vragen door aandeelhouders

       Veelgestelde vragen door notarissen

  • Hebben alle notarissen toegang tot mijn aandeelhoudersregister?
    Nee, alleen de notaris die de vennootschap oprichtte heeft toegang tot het register. Bij verlies van uw papieren register kunt u dus via deze notaris een nieuw exemplaar aanvragen.
    Voor het aanbrengen van mutaties kunt u zelf kiezen wie van de aangesloten notarissen u daarvoor toegang geeft.
  • Kan ik zelf ook mutaties aanbrengen?
    Nee, dat kan niet. Het Vrijwillig Centraal AandeelhoudersRegister zou aan het doel voorbij schieten als die mogelijkheid bestond.
  • Kan ik een uitdraai van het Vrijwillig Centraal AandeelhoudersRegister krijgen?
    Jazaker kan dat. De notaris die de oprichting verzorgde, of een door u aangewezen notaris (aangesloten bij het Vrijwillig Centrraal AandeelhoudersRegister) kan u een geprinte versie van het register verstrekken. Over het algemeen zal hij u daarvoor een kostendekkende bijdrage in rekening brengen.

  • Kunnen aandeelhouders zelf wijzigingen aanbrengen?
    Nee, zeker niet. Aandeelhouders kunnen alleen beslissen welke notaris mutaties mag aanbrengen.
  • Kunnen notarissen alle registers inzien?

    Nee. De oprichtende notaris houdt altijd toegang tot het dossier. Andere notarissen kunnen alleen door de aandeelhouder worden gemachtigd om te muteren en/of uitdraaien te verzorgen.

  • Hoe krijg ik als notaris een account?
    Stuur ons een e-mail met het verzoek om een account aan te maken en wij nemen per omgaande contact met u op.

  • Hoe hoog zijn de kosten van een account?

    De kosten zijn gebaseerd op het aantal registers en mutaties. U betaalt dus alleen voor daadwerkelijk gebruik van het systeem. En de kosten zijn lager dan wat u nu per dossier betaalt. Bovendien bespaart u doordat er geen dubbele werkzaamheden meer hoeven te worden gedaan.